tirsdag 14. desember 2010

Lammerull

Så har jeg laget min første lammerull. Må jo føre tradisjonen videre. Mamma har alltid laget lammerull til jul og sendt til oss barna. Det hører liksom med, og i år bestemte jeg meg for å prøve. Kan jo ikke være så vanskelig, tenkte jeg. Som sagt så gjort. Jeg startet med innkjøp og sying av rull for over to og ei halv uke siden (det ble to ruller). Så har rullene ligget i saltlake siden, og i går kokte/trakk jeg dem. Etter pressing over natta, tok jeg min første smaksprøve i dag. Nydelig! Tenk at jeg fikk det til. Føler meg litt stolt. Dette er nok noe jeg kan finne på og gjøre igjen til neste jul. Her er oppskriften jeg brukte:

Ingredienser:
1 kg lammebog eller fårikålkjøtt
1 kg slagside av lam

Krydderblanding:
1½ ts malt svart pepper
1½ ts malt ingefær
1½ ss salt
1 ss finhakket løk
1 ts sukker
2½ ts gelatinpulver
(Brukte nok litt større mengder krydder enn det som står her. Synes det skal være kraftig smak)

Saltlake:
4 l vann
6,5 dl salt

Fremgangsmåte:
Skjær bort eventuelle ben fra siden. Skjær lammesiden til, slik at du får et rektangulært kjøttstykke med rette kanter (ca. 20x35 cm). Det du skjærer fra kan legges oppå rullen sammen med ren renskåret lammebog eller fårikålkjøtt. Fordel alt jevnt.

Bland krydder, salt, sukker, løk og gelatin og dryss dette over kjøttet. Rull kjøttet fra langsiden slik at du får en lang rull. Den skal være ganske fast. Sy rullen med bomullstråd eller annen tråd beregnet på matlaging. Når du har sydd den ferdig, surrer du den med tråd slik at du får en jevn fasong på rullen.

Kok opp vann og løs opp saltet. Avkjøl godt. Legg rullen i saltlaken og la den ligge i minst 14 dager, eller inntil 3 uker. Alternativt kan du la den ligge i fem dager i saltlaken og deretter ta den opp og la den dryppe godt av seg før du fryser den inn. Saltet vil fortsette å virke under frysingen. Ta den ut to dager før den skal kokes. Legg den så i vann over natta.

Før du koker rullen, må du pakke den inn i et bomullstøystykke (f.eks. et glasshåndkle) og surr rundt med bomullstråd. Kok opp usaltet vann i en stor kjele og legg rullen oppi. La trekke ved middels varme (ca. 80 grader) i 1 ½ -2 timer (1 drøy time pr kilo rull). Ta vare på kokekraften til mølje.

La rullen hvile i 15 minutter. Legg den så i syltepresse og skru til gradvis, en omdreining hvert 15. minutt, slik at ikke kjøttsaften siver ut, da blir nemlig rullen tørr. Fortsett til rullen har en tykkelse på 6-7 cm. Hvis du ikke har syltepresse, kan du legge rullen på et skjærebrett. Legg så over et nytt skjærebrett med noen murstein eller en kjele med vann på rundt 6 kg til sammen. Vekten økes etter hvert.

Tror nok jeg skal prøve meg på å lage sylte også i år. Det rekker jeg vel før jul...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar