søndag 6. desember 2015

Lage julegaver

Så er julen straks her igjen. Jeg liker veldig godt å lage små julegaver selv, og det har jeg også prøvd meg på i år. Startet tidlig med å lage likør med bær og frukt fra hagen vår: rips, solbær, bringebær og plommer. Nå er likøren ferdig, og straks klar til å tappe på flasker. Det skal bli spennende å smake. Prøvde oss i fjor også, og da ble prosjektet velykket.

Jeg elsker jo håndarbeid, som kjent, og i fjor før jul kjøpte jeg meg en strikkemølle. Det er en slags manuell strikkemaskin som strikker rundstrikk. Fjorårets julegave ble luer strikket med denne strikkemølle. Jeg har også strikket noen nisseluer. De ble jo ganske artige. Den på bildet er strikket i Tove garn. Den er tovet lett i vaskemaskina etter  strikking, og så har jeg satt på dusken til slutt. Barnebarnet ble veldig fornøyd med denne. 




Så har jeg tenkt og tenkt på hva annet jeg kan lage med strikkemølla. Årets julegave er et resultat av tankearbeidet, og ble altså til flaskeengler. Disse passer perfekt til likørflasker eller halvliters brusflasker. Englene er strikket med Tove garn på strikkemølla. Et garnnøste ble strikket opp til en lang tube, og så delt i to på midten. Jeg kunne sikkert ha lagd større engler, og brukt et nøste til en-, men disse skulle jo brukes til likørflaskene mine. Armene er strikket på en mini strikkemølle. Alt er tøvet godt i vaskemaskinen, før jeg gjorde dem helt ferdige. Synes jo de ble ganske søte :-)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar