fredag 13. juli 2012

Mot helg i Berlin

Jeg går mot min første helg i Berlin. Det er fredag ettermiddag, og endelig kan jeg ta meg tid til å se litt av byen. Hverdagene er fylt opp av skole og hjemmelekser. Når det er gjort, er klokka for mange og jeg for sliten til å gjøre mer. I dag har jeg endelig fått gått meg en tur i området hvor jeg bor. I samme kvartal ligger minnesmerket over alle jødene som ble drept under 2. verdenskrig. Det er et imponerende minnesmerke, med 2711 steinstøtter i ulike størrelser, plassert på rekker. Ganske sterkt å gå der igrunn!
Så gikk turen min til neste kvartal. Der ligger Brandenburger Tor og Unter den Linden. Det var en eller annen form for arrangement der, med en scene rett foran Brandenburger Tor, så det ble ikke akkurat opptimale bilde jeg fikk. 
Rundt neste kvartal lå riksdagsbygningen. Det fant jeg et oppslag som informerte om at det hver kveld i hele sommer, etter mørkets frembrudd, blir vist en film utenfor bygningen, med gjennomgang av Tysk historie. Dit har jeg tenkt meg i kveld! Håper ikke det blir for mye regn...
I morgen blir det vel mer byvandring, og kanskje et museumsbesøk eller to...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar