fredag 10. august 2012

Fartsbot

I går skjedde det... For første gang i mitt liv har jeg fått fartsbot! Ola og jeg var på tur til tannlegen på Levanger. Endelig hadde vi mannet oss opp til å dra dit, etter mange år uten undersøkelse av tennene. Ola kjørte bilen til vi kom til Skarnsundbrua. Han var trøtt, og derfor skulle jeg kjøre videre. Jeg kjørte som vanlig, og prøvde å holde fartsgrensene. Rett før oss kjørte en bil av akkurat samme merke og farge. Det var en eldre dame som kjørte fort! Hun passerte flere biler foran, og forsvant fort ut av syne. Da vi kjørte ut på E6 ved Røra, så vi at den eldre dama lå rett foran oss igjen. "Hun må ha gjort et stopp", sa jeg til Ola. Vi hadde fulgt køen, og ikke kjørt fortere enn de vi kjørte sammen med.

Noen hundre meter lenger fremme ble jeg vinket inn av politiet, mens den eldre damen fikk kjøre videre. Det vil si, han vinket inn begge bilene, men det så ut som om han nølte litt da han så at de var like. Så fikk den eldre damen kjøre(hun som virkelig hadde råkjørt hele veien!), mens jeg måtte ta straffen. Det var altså radarkontroll, og jeg hadde kjørt i 76 km/h i 60-sonen, ble det påstått. Selvfølgelig måtte jeg godta boten, men jeg sitter igjen med følelsen av at jeg tok straffen for noen andre... Lurer på om det går an at de tar feil bil? Jeg ble altså 4200 kroner fattigere og fikk tre prikker i sertifikatet. Surt! Har nok kjørt fort mange ganger tidligere, så sånn sett fortjener jeg sikkert boten, men dette smakte ikke godt.

Etter denne opplevelsen, orket jeg ikke noe tannlegebesøk. Ola tok timen sin, men jeg dro hjem med uforrettet sak. Syntes jeg hadde kastet bort nok penger den dagen. Spørs om det går nye 15 år til neste gang jeg manner meg opp til å dra til tannlegen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar