lørdag 28. januar 2017

Fantastisk gode blåbærmuffins

Disse muffinsene er bare helt fantastisk gode, og i tillegg veldig enkle å lage. Jeg fyller dem med blåbær, men de kan selvfølgelig også fylles med andre former for fyll, f.eks. epler med kanel og sukker eller banan. Jeg har prøvd mange muffins-oppskrifter før, men aldri vært helt fornøyd med resultatet, før jeg fikk smake disse. Anbefales! Her er oppskriften:

Du trenger:
200 gram smør (Jeg bruker alltid Tine ekte smør, for da synes jeg smaken og resultatet blir best)
3. dl sukker
3 egg
1 dl vann
4,5 dl hvetemel
1,5 teskje bakepulver
Ca. 2 dl blåbær, nyplukket, fra fryseren eller fra butikken.

Slik gjør du:
Rør smør og sukker porøst og pisk inn et og et egg av gangen. Bland inn vannet, før du til slutt har oppi hvetemel og bakepulver. Rør godt! Gjør klar 7-8 store muffinsformer. Mine former er faktisk kjøpt på Biltema. På vanlige butikker er det ofte bare pliserte former som utvider seg når røra begynner å ese ut. Disse formene derimot holder fasongen godt under steking.

Fyll ei stor spiseskje røre i hver form. Nå kan du legge i fyllet, ca en spiseskje. Jeg bruker blåbær fra fryseren, og da varmer jeg den litt i en kjele og har på litt sukker, før jeg fyller den i muffinsformene. Dette gjør jeg for å få fram den gode blåbærsmaken.(Det har ingen betydning om blåbæra er litt flytende.) Til slutt fyller jeg en stor spiseskje røre oppå blåbærfyllet i formene. Da er det klart for steking.

Muffinsene stekes midt i ovnen på 200 grader i 20 - 25 minutter. Avkjøl dem på rist etter steking. Så er det bare å nyte resultatet!




1 kommentar:

  1. Hei. I dag googlet jeg "ikke en spurv til jorden"
    uten at Gud det vet.
    Det gjorde at jeg kom til din blogg, og leste da du skrev sangen.
    Kanskje du plutselig skriver i bloggen igjen :-)
    Ha en velsignet fin dag og tid fremover
    fordi Gud er med

    SvarSlett