søndag 15. desember 2013

Hjemmelaget

Jula nærmer seg, og siste innspurt med hjemmelagde julegaver er i gang. Her er noen av de prosjektene jeg har holdt på med i det siste.

Ullfilt og knapper blir til fine hjerter og stjerner.
 Fine som dekorasjon både i jula og ellers.
 Jeg elsker engler. Disse er veldig enkle å hekle, og veldig fine, synes nå jeg... Her finner du oppskriften jeg har brukt. Disse er heklet i hvitt bomullsgarn, og trenger ingen stiving.
 Fin gave til ei god venninne...
 Tova tøfler går vel aldri av moten. Disse er veldig raske og enkle å strikke. Ble jo ekstra fine med det sjaterte garnet.

I år har jeg prøvd meg på kryddernøtter. Jeg bruker samme oppskrift som for brente mandler, men bruker forskjellige sorter nøtter(casewnøtter, valnøtter, hasselnøtter, pistasjenøtter...) og tilsetter følgende i gryta, i tillegg til vann og sukker:
1 ts. vaniljesukker
1/2 ts. salt
1/2 ts kanel
1/2 ts spisskummen
1/2 ts. chilipulver

Når nøttene begynner å bli blanke, tilsetter jeg en spiseskje smør i gryta, før jeg har nøttene over på et bakepapir, og strør 1-2 ts. maldonsalt over. Disse er fantastisk gode, og fine julegaver til de som ikke trenger flere ting.




5 kommentarer:

  1. Så fin julepynt du har laga, de hekla englene er jo bare så nydelige! :-)
    Det høres spennende ut med kryddernøtter...nam!!

    SvarSlett
  2. Takk! Ja, kryddernøttene kan virkelig anbefales! Enkle å lage og fantastisk gode å spise ;D

    SvarSlett
  3. Synd at man må vere invitert i bloggen for å se linkene på sidene!

    SvarSlett
  4. Hei, jeg lurer på om jeg kan få oppskrifta til englene? må være invitert i bloggen for å se linken. Dersom det er du som har laget den så forstår jeg det, og betaler gjerne en liten slant for oppskrifta.

    SvarSlett
  5. Takk for kommentarer! Jeg har endret linken på oppskriften til de heklede englene nå, så da håper jeg at det fungerer. Hvis ikke, tror jeg det skal være greit å finne denne oppskriften ved å google på "oppskrift heklet engel" eller noe lignende. Det er ikke mitt eget design.

    SvarSlett