tirsdag 28. mai 2013

Strikket sjal

Det første produktet av Tyrkia-garnet er ferdig: et strikket sjal. Garnet var flerfarget, så effekten ble jo litt morsom. Jeg brukte 2 nøster á 100 gram. Sjalet er heklet i rettstrikk: rett den ene veie og vrang tilbake. Oppskriften er enkel: Jeg la først opp tre masker, og så økte jeg med et kast etter første maske på omgangen, på begge sider av midtmaska og før siste maske på omgangen(første omgang økes det kun to ganger...), altså fire kast tilsammen. Økningene gjøres bare på de rette omgangene(altså annenhver omgang), mens alle maskene strikkes vrang(også kastene) på returen. Så er det bare å strikke ivei, til sjalet er så stort som man ønsker. Jeg kantet hele sjalet mitt med en heklekant i mørkeblå.

Denne fargenvarianten passer jo ypperlig til dongeri, eller hva?


2 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig kommentar hos meg:)
    Det var et utrolig flott sjal du har strikket. Deilig garn i flotte farger.
    Ellen :)

    SvarSlett
  2. Takk! Hyggelig å få tilbakemelding. Sjalet ble faktisk så deilig.

    SvarSlett