lørdag 10. mars 2012

Kanelsnurrer

Det hender at jeg får "bakeånden" over meg, og lager noe ekstra til f.eks. formiddagsmaten. Denne gangen ble det kanelsnurrer. De er enkle å lage, smaker godt, og restenen kan fryses ned og tas frem hvis det kommer uventede gjester. Her er oppskriften jeg bruker:
1 pk. gjær
1 kg. hvetemel
200 g smør
5 dl. melk
1 ts. salt
2 dl. sukker
2 ts. kardemomme

Fremgangsmåte:
Ha alt det tørre i en bakebolle. Jeg bruker tørrgjær, og da er det bare å ha dette oppi sammen med de øvrige ingrediensene med en gang. Smelt smøret og tilsett melken. Varm dette til det er fingervarmt.(Hvis du foretrekker fersk gjær, må du løse den opp i litt av den fingervarme væsken.) Hell væsken oppi det tørre og elt alt godt sammen, helst i en kjøkkenmaskin. Bruk god tid til eltingen. Deigen skal være smidig, og slippe bakebollen lett.
Dekk bakebollen og sett den til heving på et lunt sted i ca. 45 minutter.

Når deigen er ferdig hevet, skal den kjevles ut til en rektangulær leiv, ca. 1 cm tykk. Smør godt med smør oppå leiven og strø oppå med sukker og kanel.
 Brett deigen i to på langs, slik at smøret blir inni. (Du kan selvfølgelig også rulle deigen sammen, hvis du heller vil ha de tradisjonelle kanelsnurrene)
Skjær tynne strimler fra enden.

Snurr og tvinn disse sammen, legg skjøtene under og plasser dem på et bakepapirkledd brett.

La snurrene heve ca. 20-30 minutter. Pensle dem med sammenpisket egg og strø med perlesukker.

Kanelsnurrene stekes midt i ovnen ved 210 grader i 12 - 15 minutter. Så er det bare å servere med kaffe eller melk ved siden av. Jeg for min del foretrekker melk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar