Jeg er gammeltante til ei lita prinsesse som fyller et år nå i påsken, og da tenkte jeg at det passet fint å strikke et lite seleskjørt til henne. Skjørtet er selvkomponert, men jeg har hentet mønsterborden fra Kofteboka 2. Synes jo selv at skjørtet ble fargerikt og artig. Så får vi bare håpe at fasongen passer.
Viser innlegg med etiketten Håndarbeid. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Håndarbeid. Vis alle innlegg
tirsdag 22. mars 2016
mandag 14. mars 2016
Koftestrikking
Ja, jeg må bare innrømme det. Jeg er blitt bitt av basillen, og nå går det altså for det meste i koftestrikking. Det siste året, siden påsken i 2015 har jeg strikket 5 hele kofter i forskjellige mønstre. Noen av dem har jeg beholdt selv, og andre jeg gitt bort. For tiden holder jeg på med kofte nummer 6.... Her er noen bilder av siste års kofter.
Denne er strikket etter mønster av Setesdal love, men med egen vri. Jeg ville gjerne ha den som kofte istedet for genser, og det gikk jo fint. Den er strikket i Sterk garn fra Du Store Alpakka, et utrolig godt garn å ha på seg. Veldig fornøyd med denne!
Den neste kofta jeg strikket er Bøvertun, strikket i Viking garn. Jeg strikket den egentlig til meg selv, men syntes ikke at fargene kledde meg. De kledde derimot min søster, og dermed fikk hun den. Hun ble veldig fornøyd.
Så ble det en Lev-Landlig-kofte. Den er strikket i Drops Alpaca. Fargene på bildet ser litt rare ut, men bunnfargen er blå-lilla, og mønsteret har fagene mørk lilla, lys lilla og hvit. Synes denne ble ganske bra, men ville nok ha valgt litt mer kontraster i mønsterfargene dersom jeg skulle ha strikket den på nytt-
Neste kofte ble strikket på bestilling fra mor til barnebarnet mitt. Det er en Fanakofte med rundfelling, strikket med Viking garn. Mottakeren ble fornøyd.
Mønsteret til den siste kofta jeg har strikket er hentet fra Kofteboka 2, og heter Sagavoll. Det er en ekstra lang modell strikket i Mini Alpakka fra Sandnes garn. Den er til meg selv, og jeg er veldig fornøyd!
Jeg har ikke gitt meg helt ennå... For tiden har jeg en ny kofte på pinnene. Den strikkes av restegarn som jeg har hatt liggende. Jeg tar utgangspunkt i Marius-mønsteret, men tenker å lage min egen vri. Så gjenstår det å se om jeg får det til slik som jeg har tenkt. Kanskje kommer det bilde av den og etterhvert.
Denne er strikket etter mønster av Setesdal love, men med egen vri. Jeg ville gjerne ha den som kofte istedet for genser, og det gikk jo fint. Den er strikket i Sterk garn fra Du Store Alpakka, et utrolig godt garn å ha på seg. Veldig fornøyd med denne!
Den neste kofta jeg strikket er Bøvertun, strikket i Viking garn. Jeg strikket den egentlig til meg selv, men syntes ikke at fargene kledde meg. De kledde derimot min søster, og dermed fikk hun den. Hun ble veldig fornøyd.
Så ble det en Lev-Landlig-kofte. Den er strikket i Drops Alpaca. Fargene på bildet ser litt rare ut, men bunnfargen er blå-lilla, og mønsteret har fagene mørk lilla, lys lilla og hvit. Synes denne ble ganske bra, men ville nok ha valgt litt mer kontraster i mønsterfargene dersom jeg skulle ha strikket den på nytt-
Neste kofte ble strikket på bestilling fra mor til barnebarnet mitt. Det er en Fanakofte med rundfelling, strikket med Viking garn. Mottakeren ble fornøyd.
Mønsteret til den siste kofta jeg har strikket er hentet fra Kofteboka 2, og heter Sagavoll. Det er en ekstra lang modell strikket i Mini Alpakka fra Sandnes garn. Den er til meg selv, og jeg er veldig fornøyd!
Jeg har ikke gitt meg helt ennå... For tiden har jeg en ny kofte på pinnene. Den strikkes av restegarn som jeg har hatt liggende. Jeg tar utgangspunkt i Marius-mønsteret, men tenker å lage min egen vri. Så gjenstår det å se om jeg får det til slik som jeg har tenkt. Kanskje kommer det bilde av den og etterhvert.
søndag 6. desember 2015
Lage julegaver
Så er julen straks her igjen. Jeg liker veldig godt å lage små julegaver selv, og det har jeg også prøvd meg på i år. Startet tidlig med å lage likør med bær og frukt fra hagen vår: rips, solbær, bringebær og plommer. Nå er likøren ferdig, og straks klar til å tappe på flasker. Det skal bli spennende å smake. Prøvde oss i fjor også, og da ble prosjektet velykket.
Jeg elsker jo håndarbeid, som kjent, og i fjor før jul kjøpte jeg meg en strikkemølle. Det er en slags manuell strikkemaskin som strikker rundstrikk. Fjorårets julegave ble luer strikket med denne strikkemølle. Jeg har også strikket noen nisseluer. De ble jo ganske artige. Den på bildet er strikket i Tove garn. Den er tovet lett i vaskemaskina etter strikking, og så har jeg satt på dusken til slutt. Barnebarnet ble veldig fornøyd med denne.
Så har jeg tenkt og tenkt på hva annet jeg kan lage med strikkemølla. Årets julegave er et resultat av tankearbeidet, og ble altså til flaskeengler. Disse passer perfekt til likørflasker eller halvliters brusflasker. Englene er strikket med Tove garn på strikkemølla. Et garnnøste ble strikket opp til en lang tube, og så delt i to på midten. Jeg kunne sikkert ha lagd større engler, og brukt et nøste til en-, men disse skulle jo brukes til likørflaskene mine. Armene er strikket på en mini strikkemølle. Alt er tøvet godt i vaskemaskinen, før jeg gjorde dem helt ferdige. Synes jo de ble ganske søte :-)
fredag 25. april 2014
Nytt teppe ferdig!
Så er jeg ferdig med det neste teppet i bestemorsruter. Det forrige ble gitt bort i gave, men dette tror jeg at jeg kommer til å beholde selv. Jeg fikk en rute for lite i lys lilla(fikk ikke tak i mer garn i den fargen) for å få mønsteret til å stemme. Mannen min foreslo at jeg kunne plassere en svart rute midt på, og det gjorde jeg. Det ble jo fint for det, og så er jeg jo sikret at jeg ikke gir det bort. Kan jo ikke gi bort noe som ikke er helt optimalt... ;D
Teppet er heklet i pure alpakka, og er veldig deilig. Jeg er så fornøyd med resultatet!
tirsdag 1. april 2014
onsdag 5. mars 2014
Lapper, lapper og atter lapper
Å hekle bestemorsruter er en grei aktivitet som kan gjøres nesten overalt: mens man ser på tv, i bilen, i matpausen, på besøk... Og så er det jo en fin måte å bruke opp litt restegarn på (hvis man da ikke går hen og kjøper mer for å få riktige farger ;D) Jeg har jo nettopp laget ferdig et heklet teppe med lapper, og jeg ble så fornøyd med resultatet, at jeg allerede er igang med nye lapper til flere tepper. Jeg har brukt opp noe restegarn i Alpakka. Disse lappene ble ensfarget syrin. Ser ut som om jeg å kjøpe mer garn her, for å få nok til et helt teppe. Kanskje vil det gjøre seg med litt variasjon i farger... noe i lysere og mørkere lilla. Har ikke helt bestemt meg. Så langt har jeg laget 47 lapper med denne fargen, men det rekker jo ikke lang...
I tillegg til lappene i Alpakka(over) er jeg også igang med lapper i sjattert ull. Dette garnet er noe tykkere, så lappene blir litt større, selv om mønsteret jeg bruker er det samme. Mønsteret er forresten veldig fort og enkelt å hekle. Jeg bruker mønsteret i denne oppskriften. Garnet er bestilt fra Tyrkia.
søndag 23. februar 2014
Heklet teppe
Nå har jeg endelig gjort ferdig resultatet av "heklekløen" fra i fjor sommer. Det ble et fargerikt teppe. Artig å sette sammen rutene, og få se det ferdige resultatet. Jeg er fornøyd. Foreløpig ligger teppet over en gammel, slitt stol, men jeg ser for meg at det skal bli godt å legge rundt seg når jeg sitter ut på kjølige sommerkvelder(eller vårdager for den saks skyld...).
lørdag 22. februar 2014
Reste-tunika
Greide ikke å holde meg unna symaskinen i dag heller, selv om jeg egentlig burde ha jobbet med tyskstudiet mitt hele dagen... Resultat av dagens sying ble en tunika med restestoff. Har igrunn et stort lager av den sorten, så da er det jo artig å prøve å bruke litt av det. Til denne tunikaen brukte sort jeansstoff kombinert med baby-kordfløyel. Slik ble resultatet.
torsdag 20. februar 2014
Tunika
Artig med symaskin som fungerer! I dag ble det en ny tunika. Jeg har ikke mønster til denne heller, men brukte delvis mal fra noe lignende jeg har fra før. Ble ganske fornøyd med resultatet her også. Stoffet jeg har brukt på denne (også forklekjolen) er baby-kordfløyel. Jeg liker det veldig godt. Det er litt kraftig, men allikevel ikke for stivt.
Her er resultatet av dagens sying.
Måtte selvfølgelig ha noen hjertelige detaljer her også...
Her er resultatet av dagens sying.
Måtte selvfølgelig ha noen hjertelige detaljer her også...
onsdag 19. februar 2014
Forklekjole
I dag har jeg endelig fått tid til å prøve den nye symaskinen ordentlig. Resultatet ble denne forklekjolen. Jeg hadde ikke noe mønster, men så litt på en lignende kjole som jeg har fra før, og gjorde mine egne justeringer. Jeg elsker å gå i vide, gode kjoler når jeg er hjemme. Denne ble perfekt til husbruk!
En forklekjole må selvfølgelig ha lommer. På lommene har jeg sydd hjerter med hjertesøm.
Hjertesømmen har jeg brukt både som kanting/opplegg og ellers som stikking. Synes det ga kjolen litt ekstra sjarm.
En forklekjole må selvfølgelig ha lommer. På lommene har jeg sydd hjerter med hjertesøm.
tirsdag 18. februar 2014
Heklet gardinkappe
I dag gjorde jeg ferdig mitt siste hekleprosjekt: Heklet gardinkappe til kjøkkenvinduene. Ble igrunn ganske fornøyd med disse. Jeg tok utgangspunkt i et bilde av ei heklet kappe som jeg så på nettet, og så var det bare å hekle i vei med luftmasker og staver. Gikk både fort og greit. Til slutt sydde jeg en enkel, liten kappe i hvitt stoff(blanding av lin og bomull). Den heklede kappa ble så sydd som avslutning på denne. Resultatet ser du her.
torsdag 13. februar 2014
Symaskingave
Tida etter jul har vært travel, og jeg ser at jeg har forsømt bloggen min. Beklager det! Skal prøve å skjerpe meg. Nå er jeg bare innom for å fortelle at jeg har fått meg ny symaskin. Den maskinen jeg hadde, er arvet etter min mor, og helt utslitt. Mannen min har prøvd å bestille deler for å reparere den, uten suksess. Så nå bestemte han seg for at jeg skulle få ny maskin av ham som kombinert morsdags- og bursdagsgave. Snille mannen min! Det ble litt av en opptur. Dette er en Janome(det var det jeg helst ville ha) med innebygd computer og mange muligheter. I tillegg er den veldig enkel å bruke. Jeg er så fornøyd! Gleder meg til å komme igang med sying.
Abonner på:
Innlegg (Atom)








